Share
Mercedes-Benz își creează propriul grup editorial

Mercedes-Benz își creează propriul grup editorial

Germanii de la Mercedes-Benz tocmai au anunțat includerea în subordinea departamentului lor de marketing și comunicare a unui grup de profesioniști media denumit „Looping Group”. Deși pare o știre din capitolul „și altele”, această mișcare dă semnalul unei noi lovituri pentru mass-media clasică, în special pentru revistele și site-urile auto specializate.

La prima vedere, împachetat într-o formă PR-istică, documentul dat publicității de Mercedes-Benz anunță o simplă amplificare a eforturilor de comunicare pentru marca germană. Citind printre rânduri însă, devine limpede că, de fapt, noul „Looping Group” are drept țintă furnizarea de conținut editorial direct clienților și celor interesați de marcă pentru a evita comunicatele sforăitoare, interpretabile și mai greu înghițite de public. Mai exact, în curând, canalele media deținute mai mult sau mai puțin „la vedere” de Mercedes-Benz vor prezenta direct „știri” menite să inducă cititorilor ideile dorite de departamentul de marketing și comunicare, lucru mai greu de atins atunci când, după structura clasică, pe circuit interveneau și redactorii unor publicații sau site-uri independente.

„Clienții noștri disting conținutul bun de cel mai puțin bun, nu între canale media sau departamente. Așa că ne construim o rețea editorială eficientă în strânsă colaborare cu departamentul de marketing și comunicare. Obiectivul este acela de a utiliza cât mai bine experiența editorială internă și externă pentru a crea conținut relevant pentru canalele noastre”, a declarat Jörg Howe, șeful  departamentului de comunicare al grupului Daimler AG.

Această frază este suficient de edificatoare și dezvăluie clar adevăratele intenții ale germanilor pentru toți cei care vor să înțeleagă (!), mai ales dacă avem în vedere că se menționează crearea unui „conținut relevant pentru canalele noastre” și nu pentru cititori.

Mai mult chiar, echipa care va face parte din nou-inventatul birou „Media and Content House” din subordinea departamentului de marketing va trebui să publice conținut pe toate canalele media ale grupului Daimler, de la site-uri ale unor mărci până la site-uri de client, reviste, social media sau orice altceva are legătură cu compania. În același document ajuns în posesia lifestylemag.ro, oficialii Daimler vorbesc despre creșterea importanței așa-numitei „owned-media” sau, pe românește, a canalelor media deținute de grup. Echipa care va transmite mesajele de marketing ale Daimler împachetate ca știri de presă va fi condusă de Dominik Wichmann, un jurnalist german cunoscut care a lucrat ani mulți la Süddeutsche Zeitung și la revista Stern.

În urmă cu ceva timp, studiile făcute în SUA de analiști ai zonei de comunicare arătau clar creșterea importanței firmelor de relații publice în promovarea companiilor și acapararea treptată de către acestea a canalelor de informație care ajung la cititori. Mai exact, oamenii de PR tind să ia locul jurnaliștilor și bloggerilor furnizând publicului doar informațiile dorite de clienții plătitori ai agențiilor. Dacă în 1998 existau circa trei jurnaliști la doi oameni de PR, acum sunt cinci PR-iști la fiecare doi jurnaliști. Mutarea celor de la Mercedes-Benz, marcă deținută de grupul Daimler, pare a fi următorul pas în anihilarea totală a presei independente și a eventualelor critici ale acesteia în favoarea informațiilor „controlate”.

Chiar dacă pare o afirmație hazardată, oricine are legătură în prezent cu mass-media știe cât de importantă este trecerea informațiilor provenite de la companii prin filtrul propriu și alăturarea unor detalii complementare (background) pentru a pune un eveniment într-un anumit context și a transmite adevăratele lui implicații. Fie că vorbim despre o lansare de mașină sau, ca să generalizăm, de o măsură legislativă.

În plus, dacă ne închipuim că primele informații și imagini despre un model de mașină vor fi transmise publicului pe zeci de canale de „owned media”, cu mesajele dorite de departamentul de marketing, rolul jurnaliștilor independenți nu va mai fi decât acela de a demonta anumite „intoxicări”, lucru infinit mai greu decât prezentarea obiectivă încă de la început.

Dacă, așa cum este de așteptat, și alte companii vor lua exemplu Daimler, ne așteaptă o nouă eră în comunicare. Una deloc avantajoasă pentru oamenii de rând!

daimler

Leave a Comment